Waarom je kandidaten moet selecteren op kwaliteit, niet op functie-eisen

jobline-blog (6)
0

Staar je niet blind op diploma’s en certificaten. Voor succes op de lange termijn kun je beter focussen op de ‘soft skills’ van een kandidaat. Lees verder om te ontdekken waarom.

Bij het selecteren van een potentiële werknemer is het verleidelijk om te kiezen voor iemand die alle kwalificaties in huis heeft om meteen aan de slag te kunnen gaan.

Maar verstandige werkgevers nemen de moeite om ook te kijken naar de ‘soft skills’ van mensen.

Mentaliteit maakt het verschil
Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital, zegt hierover: “Vaardigheden kun je trainen, maar het zijn vooral zaken als persoonlijkheid en drive die bepalen of iemand in je team past, en de beste prestaties levert voor je klanten.”tempat wisata jogja

Hier zijn drie redenen waarom het loont om mensen aan te nemen op basis van mentaliteit, en niet op basis van vaardigheden:

Reden 1: (vrijwel) niemand matcht 100% met de functieomschrijving
Iedere ervaren recruiter kan je vertellen: de kans is buitengewoon klein dat je een kandidaat tegenkomt die beschikt over alle vaardigheden en kwalificaties in de functieomschrijving.

Komt dat doordat universiteiten en hogescholen hun studenten onvoldoende voorbereiden? Of hebben werkgevers simpelweg onrealistische eisen? Eigenlijk doet het er niet zoveel toe.

Waar het om gaat, is dat het vinden van de juiste kandidaat meer inhoudt dan het afvinken van een lijstje functie-eisen.

Reden 2: door te selecteren op mentaliteit krijg je meer te kiezen
Wanneer je het blindstaren op harde kwalificaties loslaat, stel je jezelf open voor nieuwe kansen en mogelijkheden. Het brengt kandidaten op je pad die je voorheen nooit had overwogen, maar die een gouden aanwinst blijken te zijn.

Ineke Kooistra: “Sommige mensen keken ervan op toen we vorig jaar voormalig topschaatser Mark Tuitert aannamen als accountmanager. Mark had geen ervaring in de uitzend- of recruitmentbranche. Maar we wilden hem hebben om zijn talent voor het opbouwen van relaties en voor het enthousiasme en de energie die hij toevoegt aan het team.”

“De vakspecifieke kennis en vaardigheden die hij nog nodig had, kon hij prima opdoen via trainingen.”

Reden 3: je weet niet welke harde vaardigheden je in de toekomst nodig hebt
Of je nu actief bent in de voedingsmiddelenindustrie of in de financiële dienstverlening, je hebt als organisatie te maken met steeds snellere technologische ontwikkelingen.

Denk even aan alle middelen en processen die je bedrijf vandaag de dag gebruikt. Hoeveel daarvan zijn hetzelfde als vijf jaar geleden? Precies.

Ineke Kooistra: “Ons vermogen om voortdurend te innoveren, is cruciaal voor ons succes als bedrijf. Onze ICT-specialisten werken aan tools en technologieën die nog niet eens bestonden toen ze bij ons kwamen werken.”

“Dat geeft wel aan hoe beperkt het nut is van selecteren op harde kennis en vaardigheden bij kandidaten. Creativiteit, passie en leergierigheid zijn de eigenschappen die onze mensen in staat stellen om het verschil te maken.”

Word geen gevangene van je eigen functieomschrijving
Begrijp ons niet verkeerd, diploma’s, certificaten en specifieke werkervaring zijn nog altijd waardevolle indicaties om te beoordelen of iemand in staat is om een bepaalde taak uit te voeren. Tegelijkertijd realiseren slimme werkgevers zich dat die harde vaardigheden maar een deel van het verhaal vertellen.

Om jouw bedrijf op de langere termijn te laten groeien en bloeien, heb je mensen nodig met persoonlijkheidskenmerken, interesses en waarden die aansluiten bij de cultuur, waarden en doelen van jouw organisatie.

Door juist op die ‘soft skills’ te selecteren, vergroot je de kracht van je menselijk kapitaal.

Bron: inc.com, http://www.youngcapital.nl

Related Blogs

Leave us a comment